Zelfsabotage

Begrijp je niet waarom je zoveel tegenslag en mislukkingen hebt? En blijf je steeds maar tegen dezelfde problemen aanlopen?

Bijna iedereen heeft wel in min of meerdere mate last van zelfsabotage. Herken je iets in het onderstaande rijtje? Mogelijke kenmerken:

  • Denken dat je het niet waard bent om van je problemen af te komen
  • Denken dat het onveilig is om van een probleem af te raken
  • Gehecht zijn aan je probleem
  • Je probleem niet kunnen loslaten
  • Overtuigd zijn van je negatieve conclusies en interpretaties
  • Onbewust voordelen ervaren van ziekte, klachten en problemen
  • Aantrekken van negatieve situaties
  • Self-fulfilling prophecy
  • Afwijzing van jezelf in alle mogelijke uitingsvormen
  • Verdringen en ontkennen
  • Verdedigingsreacties, in het verzet gaan, aanvallen, agressief worden als iemand in de buurt komt

Bij zelfsabotage houdt je jezelf tegen om problemen op te lossen en het kenmerkt zich door intern negatief commentaar.  Het is de reden waarom je iets niet kunt loslaten.

Mogelijke oorzaken van zelfsabotage:

  • Jezelf niet accepteren
  • Een hekel hebben aan jezelf
  • Jezelf niet de moeite waard vinden waardoor je allerlei negatieve overtuigingen over jezelf hebt
  • Langdurige stress
  • Afwijzing in de kinderjaren
  • Blootstelling aan bepaalde toxines (roken, veel koffie, veel suiker)
  • In een hevige emotionele toestand verkeren
  • Niet verwerkte trauma’s.  Mogelijk de belangrijkste oorzaak

Waar het precies vandaan komt is eigenlijk niet van belang. Het is van belang om te onderkennen dat je jezelf saboteert en te beginnen om er iets aan te doen.

Zelfsabotage is geen karakterstoornis, maar gewoon iets dat gebeurt.

Dé oplossing voor zelfsabotage is om te gaan accepteren dat er negatieve gevoelens zijn. Dit kun je bijvoorbeeld doen door je karatepunt te stimuleren door er op te kloppen en bepaalde zinnen te zeggen. Zinnen om mee te werken zijn bijvoorbeeld:

Karatepunt

Karatepunt

  • “Ondanks dat ik last heb van …, accepteer ik mezelf helemaal”
  • “Ondanks dat ik deze (gevoelens) heb, accepteer ik mijzelf 100% en volledig”
  • “Ondanks dat ik een hekel heb aan ….(gevoelens), accepteer ik mezelf helemaal”
  • “Ondanks dat ik mezelf niet accepteer, accepteer ik mezelf helemaal”
  • “Ondanks dat ik een hekel heb aan mezelf, accepteer ik mezelf 100% en volledig”

Deze uitspraak wordt steeds in jezelf of hardop herhaald tijdens het kloppen. En dan is er natuurlijk ook nog de weerstand tegen dit kloppen , hiervoor kun je zinnen gebruiken als:

  • “Ondanks mijn weerstand tegen dit kloppen, accepteer ik mezelf helemaal.”
  • “Ondanks dat ik me schaam voor het kloppen, accepteer ik mezelf helemaal.”
  • “Ondanks dat ik niet geloof in dit kloppen, accepteer ik mezelf helemaal.”

Doe vervolgens de Gamut reeks zoals op de afbeelding hieronder:

Gamut reeks

Door op het Gamut punt te kloppen Gamut stimuleer je zelfvertrouwen en verbeter je het vermogen om (ook jezelf) lief te hebben. De vreemde bewegingen helpen om een blokkade op dit punt los te maken.

Door goed te leren omgaan met stress kun je vervolgens de communicatie met jezelf gaan verbeteren en in beweging komen om je de kwaliteit van je leven te verbeteren.

Dit artikel is gebaseerd op de EFT methode

Sinds 2007 Stress Management Coach gecertificeerd door Heartmath

Geplaatst in Stressmanagement Getagd met

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*