Stress reguleren met behulp van HRV biofeedback

Gratis e-bookStress reguleren wil zeggen dat jij zelf door middel van je ademhaling en emoties jouw reactie op stressvolle situaties beïnvloedt.

Stressreacties van je lichaam zijn bijvoorbeeld:

  • snel en hoog in je borst ademen
  • je gespannen voelen
  • als een “kip zonder kop” denken

En dit zijn slechts een paar voorbeelden. Deze reacties kun je direct beïnvloeden met je ademhaling. Door je ademhaling rustig te houden, kun je voorkomen dat je “emotioneel” reageert en kalm kunt blijven.

HRV Biofeedback

In welke mate je gestrest bent, kun je meten met behulp van een app die met behulp van de camera van je telefoon of tablet je hartslag kan detecteren. Vervolgens berekent de software je HRV. Aan de hand van deze waarde word je stressniveau weergegeven. Deze waarde is niet gebaseerd op de hoogte van je hartslag.

Het gratis e-book “Stress reguleren met je smartphone” geeft meer inzicht in hoe je belangrijk het is om balans in je leven te krijgen en hoe je dit effectief, voordelig en snel kunt bereiken. Hieronder heb ik een aantal stressoplossingen geformuleerd met meer of minder begeleiding. HRV biofeedback is een hierbij een hulpmiddel dat inzichtelijk maakt wat er in je lichaam gebeurt.

HRV biofeedback apparatuur maakt zichtbaar wat er met je hartslag gebeurt. Niet alleen de hoogte van je hartslag maar ook de tijdspanne tussen elke hartslag. Dit wordt meestal grafisch weergegeven en laat soms ook daadwerkelijk een patroon zien van je hartritme. Als er een patroon is met mooie gelijkmatige golven wordt dit hartcoherentie genoemd. Dit is een soort optimale staat van het lichaam, een gevoel van flow. Bij dit patroon wordt je batterij weer opgeladen, worden er hormonen aangemaakt waardoor je je lekker gaat voelen en gaan je hersendelen goed samenwerken waardoor je cognitieve vermogen verbetert.
Als je leert hoe de stressmechanisme’s in je lichaam werken en er achter gaat komen wat je kunt doen om hartcoherentie te bereiken, zul je merken dat je écht invloed kunt uitoefenen op je eigen perceptie en reactie op stressvolle situaties.

Directe positieve effecten van de hartcoherentie methode op deze site zijn:

  • meer energie
  • beter slapen
  • je voelt je lekkerder
  • betere communicatie
  • creatiever
  • je voelt beter wat je wilt
  • helderder denken

Daarnaast zijn er nog een hoop indirecte voordelen zoals bijvoorbeeld:

  • een beter functionerend immuunsysteem
  • je relaties met anderen worden op den duur beter
  • je gaat meer vanuit je hart leven
  • je kunt beter presteren

Gratis e-book

Vul hieronder je e-mailadres in. Dan sturen wij u een link naar de download van het gratis E-book.