Werkstress, beroepsrisico nr. 1

werkstressVolgens Lodewijk Asscher is werkstress ‘beroepsrisico nr. 1″ en hij vindt ook dat het taboe op werkstress van tafel moet. Zie dit artikel in de Volkskrant

Het aankaarten van werkstress bij de werkgever wordt moeilijk geacht. Er leeft bij veel werknemers angst om slecht te worden beoordeeld of zelfs om te worden ontslagen. Ons huidige economische klimaat met al zijn tijdelijke contracten en ontslagdreigingen brengt dit met zich mee.

En hoewel het werkgevers handen vol geld kost als mensen uitvallen, is de huidige ziektetendens dalende (ook weer vanwege het economische klimaat) en zijn niet veel werkgevers bereid om voor preventie in de buidel te tasten.

Wat kun je zelf doen als je in zo’n werkstress situatie zit?

  1. Leer om met stress om te gaan

    Dat klinkt gemakkelijker dan het is. Een goed begin is het lezen van mijn e-boek “Onstressen met biofeedback“. Daarin kun je lezen wat stress met je lichaam doet en hoe je kunt voorkomen om als “een kip zonder kop” te reageren op werkstress. Het leert je hoe je met je telefoon of een biofeedback apparaat snel iets kunt veranderen aan de manier waarop je met stress omgaat.
    En kijk ook even naar dit artikel http://www.stress-hartcoherentie.nl/hartcoherentie/handige-hulpmiddelen-om-hartcoherentie-te-bereiken/
    Regelmatig sporten en/of wandelen kan natuurlijk ook goed helpen tegen stress, maar vaak ontbreekt hier voor de tijd. Een goed alternatief is dan om regelmatig tijdens de lunch te wandelen.

  2. Relativeer

    Na een minuut of 10 hartcoherentie kun je veel beter relativeren. Je kent het wel de uitspraken: ‘Het glas is halfvol in plaats van half leeg’, ‘What doesn’t kill you, makes you stronger’,’Freedom is just another word for nothing left to loose’. Werk lijkt in onze maatschappij vaak het allerbelangrijkste, maar er zijn maar weinig mensen die op hun sterfbed spijt hebben dat ze niet harder gewerkt hebben.

  3. Houd een goede balans tussen leuke dingen doen en werk

    Barbara Fredrickson, heeft onderzoek gedaan naar de ideale ratio tussen positieve en negatieve emoties. Een interessante voordracht:

  4. Herken stress-signalen

    Lichamelijk Zweten, klamme handen, trillen, beven, gewichtstoename of afname en een toename van andere lichamelijke klachten zoals hoofdpijn, rugpijn, hyperventilatie, slapeloosheid.

    Geestelijk Verstrooid zijn, snel afgeleid, minder geïnteresseerd of het niet afmaken van een klus of taak.

    Emotioneel Denk bijvoorbeeld aan een snelle wisseling van emoties (dan weer boos, dan weer blij, dan weer verdrietig) of impulsief reageren.

    Gedragsmatig Denk bijvoorbeeld aan gehaastheid, een ongezonde manier van leven (alcohol, roken, veel koffie) en soms ook (bijna) ongelukken.

  5. Probeer samen met collega’s werkstress bespreekbaar te maken

    Als je samen met collega’s probeert werkstress bespreekbaar te maken en gezamenlijk met de leidinggevende te overleggen, dan is dat gemakkelijker. De overheid geeft op deze website informatie over hoe je werkstress zou kunnen aanpakken binnen een organisatie.

  6. Doe een gratis online interactieve training van Mirro

    Op deze site https://burnout.mirro.nl/zelfhulp-module/burnout-introductie/intro/ kun je gratis een interactieve module volgen. In deze zelfhulpmodule krijg je tips en oefeningen om goed met werkstress om te gaan. Je kunt dit op een moment doen wanneer jou dat uitkomt. Het is anoniem en geheel gratis.

Sinds 2007 Stress Management Coach gecertificeerd door Heartmath

Geplaatst in Hartcoherentie
0 reacties op “Werkstress, beroepsrisico nr. 1
1 Pings/Trackbacks op "Werkstress, beroepsrisico nr. 1"
  1. […] Meer tips wat te doen bij werkstress vind je hier […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*