Mindfulness via internet

Mindfulness via Internet in het engels

De Mental Health Foundation (Fonds voor geestelijke gezondheid) uit Engeland en de universiteit van Oxford hebben een onderzoek gedaan om te kijken of een Mindfulness training via Internet een betaalbaar alternatief is voor andere (veel duurdere) therapieën op het gebied van geestelijke gezondheid.

Steeds meer onderzoek laat zien dat MBST (Mindfulness Based Stress Reduction) en MBCT (Mindfulness Based Cognitieve Therapy) goed werken om geestelijke klachten zoals depressie en angststoornissen te verbeteren.

De online mindfulness training die gebruikt is, is de training die aangeboden wordt op http://www.bemindfulonline.com/. Deze cursus bestaat uit 10 sessies bestaande uit geleide meditaties, video’s en automatische e-mails. De duur van de training is flexibel maar duurt minimaal 4 weken.mindfulness cursus

Resultaten verminderde het ervaren van stress, angst en depressie significant bij het beëindigen van de cursus en waren verder gedaald 1 maand na de cursus. De resultaten waren vergelijkbaar met face-to-face mindfulness cursussen en cognitieve gedragstherapie.

De conclusie van het onderzoek is dat online Mindfulness een aanvaardbare, betaalbare interventie is die stress, angst en depressie vermindert. Er is alleen geen controle vergelijking met een andere cursus, waardoor een objectieve conclusie niet echt mogelijk is.

Meer informatie over het onderzoek:

http://bmjopen.bmj.com/content/3/11/e003498.full

Deze (engelstalige) cursus is gemaakt door een bedrijf genaamd Wellmind Media uit Brighton in het Verenigd Koninkrijk, die al vele jaren geweldige geleide meditaties maakt. Ze hebben inmiddels een uitgebreide bibliotheek met geleide mediaties opgebouwd, waarmee je kunt werken aan het verbeteren van:

  • Zelfmotivatie
  • Zelfverzekerdheid
  • Energie om te studeren
  • Vliegangst
  • Beslissingen nemen
  • Omgaan met geldzorgen
  • En nog veel meer…

Om te ervaren hoe een geleide meditatie gaat, kun je een gratis meditatie beluisteren via de onderstaande link:

The Secret Garden – FREE Guided Meditation

Hoe je hartcoherentie kunt gebruiken bij mindfulness

Je kunt mindfulness heel goed combineren met hartcoherentie biofeedback.  Ik durf zelfs wel te zeggen dat het oefenen met hartcoherentie je mindfulness cursus effectiever maakt. Waarom?

  • door met hartcoherentie te oefenen kom je gemakkelijker uit je hoofd
  • je kunt beter voelen wat er gaande is in je lichaam
  • hartcoherentie maakt je objectiever in je oordelen naar jezelf

Ook maak je de effecten van de mindfulness cursus meetbaar. Je kunt zelf ervaren welk effect de geleide meditaties op je hebben omdat je het met HRV biofeedback apparatuur meetbaar maakt. Meditatieoefeningen waarbij je mediteert op liefdevolle vriendelijkheid (zeer vergelijkbaar met het oefenen met hartcoherentie) zijn een onderdeel van elke mindfulness cursus.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*