Hoe stress je spijsvertering beïnvloedt

Vecht- en vluchtreactie

Als je stress ervaart, komt je lichaam in een alerte staat waarin je klaar bent om te vechten of vluchten. In deze staat wordt je spijsvertering op een laag pitje gezet omdat de prioriteit van je lichaam gericht is om optimaal te kunnen vechten of vluchten. Zo wordt de bloedtoevoer naar je spieren vergroot in plaats van naar je maag of darmen. 

Na een paar minuten wordt er cortisol aangemaakt die er o.a. voor zorgt dat je bloedsuikerspiegel omhoog gaat. Dit geeft de nodige brandstof om met de stressvolle situatie om te gaan. Als dit ook gebeurt is er geen vuiltje aan de lucht.

In de meeste situaties is dit geen enkel probleem. Zolang er na de stressvolle gebeurtenis weer rust en ontspanning volgt, blijft de persoon in balans en is er niets aan de hand.

Maar nu de realiteit: veel mensen staan in onze maatschappij constant onder druk en leven een stressvol leven waarin het moeilijk is om tussendoor te ontspannen en in balans te blijven. Dan ontregelt het systeem en wordt op den duur ook de spijsvertering beïnvloedt.

Die invloed uit zich per persoon heel verschillend. Zo vallen sommige mensen af bij veel stress en komen andere mensen juist te veel aan. Maar bij beide situaties is de oorzaak een ontregeld spijsverteringssysteem.

Is stress vermijden de oplossing?

Vaak geeft een ontspannen vakantie verbetering. Dat is alleen een tijdelijke oplossing, en helaas maar van korte duur. Om een oplossing te vinden voor de lange termijn moeten we het zoeken in beter leren omgaan met stress en te kijken naar de oorzaken van de stress.

Onze stressoplossingen kunnen er voor zorgen dat je:

  • je perceptie naar stressvolle situaties verandert
  • je meer controle krijgt over je lichamelijke reacties op stress
  • je rustiger kunt reageren op anderen
  • je niet uit balans laat brengen door stressvolle situaties
  • meer veerkracht krijgt

Emotioneel eten

De meeste mensen weten wel wat gezonde voeding is en wat niet, maar vervallen toch regelmatig in een voedingspatroon die hun gezondheid niet ten goede komt. Zoetigheid en vet activeren in onze hersenen een

Hartcoherentie gaat emotioneel eten tegen

soort beloningssysteem vergelijkbaar met het gebruiken van drugs. We krijgen er snel een lekker gevoel van.

Na een drukke stressvolle dag is de verleiding nog groter om te vervallen in de vet en zoetigheid “val”. Het geeft snel  een “vol” en voldaan gevoel. Hoewel er daarna ook vaak een schuldgevoel volgt, omdat we wel weten dat we ons lichaam er geen plezier mee doen.

Van emotioneel eten naar bewust eten

Met behulp van HRV biofeedback apparatuur en hartcoherentie kun je er voor zorgen dat je snel in een evenwichtige emotionele staat komt en bewust kunt kiezen voor de voeding die je tot je wilt nemen. Zolang je gestrest bent zul je sneller kiezen voor “troostvoedsel”. Dat is je emotionele instinctieve inprenting.

Een goed boek over dit onderwerp is Slanker met je hartritme van Dr. David O’Hare en Kees Blase.

Sinds 2007 Stress Management Coach gecertificeerd door Heartmath

Geplaatst in Biofeedback, Hartcoherentie, Stress, Stressmanagement Getagd met , , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*