Review boek: Blijven ademen

Het boek “Blijven ademen” van Katrien Geraerts en Louis van Nieuland

De schrijvers van dit boek over hartcoherentie zijn Katrien Geraerts en Louis van Nieuland. Katrien heeft zelf een burn-out gehad en ging een hartcoherentie opleiding volgen bij Louis van Nieuland die een opleiding heeft voor hartcoherentie coaches. Zij heeft daardoor haar leven omgegooid en is een hartcoherentie coaching praktijk begonnen in Zemst.

Mooie vormgeving en duidelijke taal

Het eerste wat mijn opvalt als ik het boek bekijk, is dat het mooi, fris en duidelijk is vormgegeven en dat er eenvoudige, duidelijke taal gebruikt wordt, wat de materie rond hartcoherentie begrijpbaar maakt voor een groot publiek.

Een kleine kanttekening voor de Nederlandse lezers: het is geschreven door twee Vlamingen, dus het taalgebruik is voor Nederlanders soms een beetje anders, maar absoluut niet storend of onbegrijpelijk.

Het eerste deel van het boek gaat over de effecten van stress op ons lichaam en onze geest en wat langdurige stress voor een gevolgen kan hebben.

Hartcoherentie en emoties

Het tweede deel gaat over hartcoherentie en emoties. Natuurlijk over wat hartcoherentie is, maar ook over de rol van hartcoherentie bij de ademhaling, het hart en hormonen. Vervolgens wordt er ingegaan over de toepassingen van hartcoherentie en welke technieken er gebruikt kunnen worden om je perceptie op stressvolle gebeurtenissen te veranderen.

Duidelijke afbeeldingen in het boek Boek Blijven AdemenDe afbeeldingen in het boek zijn mooi vormgegeven en maken ingewikkelde zaken op een visuele manier duidelijk. Natuurlijk wordt er ook ingegaan op hoe je in de praktijk kunt oefenen met hartcoherentie, welke apparatuur en apps er zijn en wat voor schema je zou kunnen aanhouden.

Ook de rol van voeding en beweging wordt meegenomen. Ook hiermee kun je invloed uitoefenen op jouw reactie op stress. Als je bijvoorbeeld elke dag voldoende beweegt, worden er ook allerlei stofjes in je lichaam aangemaakt waardoor je weerbaarder wordt.

Verdieping

Tenslotte is er een verdiepingshoofdstuk waar zoals het woord al zegt, dieper wordt ingegaan op de materie van materie hartritmevariabiliteit (HRV)

Ik werk al zo’n tien jaar met hartcoherentie-technieken en vind dit boek geweldig voor mijn cliënten. Ik zou iedereen die op de één of andere manier last heeft van stress dit boek van harte aanbevelen.  Ik gebruik het boek bij mijn hartcoherentie-trainingen als theorieboek.

Het boek is hier bij Bol.com verkrijgbaar.

Geplaatst in Ademhaling, Biofeedback, Hartcoherentie, Stress Getagd met , , , ,

Hartcoherentie in België

In België wordt hartcoherentie steeds meer erkend als effectief middel ter voorkoming van een burn-out.

Gisteren, 20 juni 2017 was hartcoherentie een item in het Belgische journaal. De minister van Werk Kris Peeters wil dat bedrijven met hun personeel afspraken maken over hun beschikbaarheid na deHartcoherentie een methode tegen burn-outswerkuren. Hij wil ook coaches naar bedrijven sturen om werknemers met langdurige stress te begeleiden. Klik hier om het item in het belgische journaal te bekijken.

In België krijgt één op de zeven werknemers te maken met een burn-out, hetzelfde aantal als in Nederland.  In Nederland heeft een op zeven werknemers klachten die wijzen op een burn-out. In het onderwijs is dat zelfs meer dan een op de vijf. In de landbouw zijn relatief het minste aantal klachten. Werkstress kost alles bij elkaar 1,8 miljard euro.

In België is er trouwens al eerder ook vanuit de medische wereld geroepen dat hartcoherentie het probaat middel is tegen hartcoherentie. In een televisieprogramma “Gestest op mensen” is aandacht voor het onderwerp hartcoherentie. In het filmpje hieronder legt een arts uit hoe hartcoherentie werkt. Klik hier om het filmpje te bekijken.hartcoherentie, een probaat middel tegen stress

Helaas is het biofeedback apparaatje dat in beide filmpjes gebruikt wordt niet meer verkrijgbaar. Ze laten een Stresseraser zien,  maar deze wordt niet meer gemaakt. Een goed alternatief hiervoor vind je hier in dit overzicht met hartcoherentie biofeedback apparatuur.

Bronnen:

  • http://www.ggznieuws.nl/home/meer-dan-een-miljoen-werknemers-hebben-last-van-burn-out-klachten/
  • VRT België
Geplaatst in Hartcoherentie

ASMR, wat is dat nou voor iets geks?

ASMR, een toevallig ontdekte effectieve ontspanningsmethode of de zoveelste hype?

ASMR staat voor Autonomous Sensory Meridian Response. Op Youtube zijn er talloze filmpje met gefluister, subtiele geluiden en andere vreemde beelden, die bij sommige mensen een tintelend gevoel op de schedel opwekken, die soms ook nog verder trek langs de ruggengraat, het wordt dan ook wel “Brain orgasm” genoemd. De filmpjes komen in eerste instantie heel vreemd over, maar hebben op veel mensen een ontspannende werking.

Dit was voor mij wel een aanleiding om me er eens wat meer in te verdiepen. Nu blijkt er in 2014 al een artikel over geschreven te zijn in het NRC, genaamd “Fluistermeisjes”. Daarin wordt ook een Nederlands meisje genoemd dat al behoorlijk veel bekeken wordt. Ook “De wereld draait door” had er al een item over. Daar is onder andere Ilse Blansert te gast, een “ASMR fluistermeisje” dat al sinds 2011 filmpjes maakt en inmiddels is geëmigreerd naar Canada. In één van haar filmpjes legt ze uit wat ASMR precies is:

Ik heb een aantal filmpjes bekeken en zie raakvlakken met EMDR en Cranio-Sacraal Therapie. Bij EMDR wordt vaak gebruik gemaakt van tikkende geluiden die afwisselend bij het linker en het rechteroor hoorbaar zijn of het heen en weer gaan van de vinger voor de ogen van iemand. Bij veel ASMR filmpjes zijn de geluiden apart voor het linker- en rechteroor opgenomen. In de filmpjes worden de geluiden dan ook vaak afwisselend links en rechts ter gehore gebracht. Een slaapband hoofdtelefoon is bijvoorbeeld heel handig als je ASMR wilt gebruiken om in te slapen en je de ASMR effecten optimaal wilt beluisteren.

ASMR wordt vooral veel gebruikt bij slaapproblemen en veel makers van de filmpjes hebben er zelf veel baat bij gehad om te ontspannen en van hun slaapproblemen af te komen.

In eerste instantie komt het over als een erg vreemd fenomeen, maar als je er verder over nadenkt is het misschien toch niet zo raar. EMDR is bijvoorbeeld gebaseerd op de vele oogbewegingen die je onbewust maakt tijdens je REM slaap. Dan zou het als je logisch nadenkt, best wel eens zo kunnen zijn dat het luisteren naar geluiden die afwisselend in je linker- en rechteroor komen (wat ook bij EMDR vaak gebruikt wordt), je helpen om in je onderbewuste ervaringen te verwerken.

De gefluisterde woorden en geluiden zijn vaak van een geruststellend karakter en verschillende geluiden spreken verschillende mensen aan. Zo kan een knisperend geluid voor de ene persoon geruststellend werken, maar voor de andere totaal niet. De kunst is om op zoek te gaan naar wat bij jou past.

Als baby hebben we natuurlijk (bijna) allemaal het geruststellende en liefdevolle gefluister van onze ouders gehoord. En dat weten we natuurlijk niet meer bewust. Ik kan me wel voorstellen dat bepaalde geluiden en gerichte aandacht (in de filmpjes wordt in de camera gesproken) onbewust een gevoel van veiligheid triggert.

Ik kan me zo voorstellen dat voor mij het geruststellende gespin van een kat een ontspannend effect zou kunnen hebben. Dat ga ik eens ontdekken en met HRV biofeedback meten of ik mijn hartcoherentie er door kan verbeteren…

Geplaatst in Stress, Stressmanagement Getagd met , , ,

De werking van muziek bij stress

Follow my blog with Bloglovin

muziek helpt tegen stressMuziek kan helpen tegen stress

Rustige muziek zorgt voor een lagere productie van stresshormonen en maakt endorfine vrij in de hersenen, morfine-achtige stoffen die pijn verlichten en de stemming verbeteren. Van onder ander het Air on a G string van J.S. Bach is aangetoond dat het de hartslag vertraagt, de bloeddruk doet dalen, de ademhaling rustiger maakt en spierspanning vermindert. Niet alleen klassieke muziek is rustgevend.
Muziek met een ritme dat een harmonieus patroon, oftewel hartcoherentie in de hand werkt, werkt het beste. Zo kwam ik er toevallig achter dat een nummer van Sweetbox  gebaseerd is op Air on a G string van Bach. Het is een nummer wat gerust stelt. Vandaar dat ik er dit artikel over eerste hulp bij een paniekaanval over schreef.
Nog een lijstje muziekstukken met een kalmerend effect:

Händel – Watermuziek

Chopin – Nocturnes

Schubert – Symfonie nr. 8 in B-mineur

Pachelbel – Canon in D

Albinoni – Adagio in G

Mozart – Pianoconcert nr. 21

Beethoven – Pastorale

Elgar – Salut d’amour

 

Het zou kunnen dat de muziek een invloed heeft op onze hartslag. Een theorie is bijvoorbeeld: dat ons hart gaat resoneren op de trillingen van de muziek. Dit is gebaseerd op de simpele ontdekking die Constantijn Huygens deed: dat verschillende slingerklokken uiteindelijk in een gelijk patroon gaan lopen. En dat dit niet alleen optreedt bij dezelfde frequentie maar ook als er een veelvoud van die frequentie is, dus ook bij een klok die 2 maal zo snel slingert als een andere klok.

Ons hart is een krachtig orgaan (min. 5000 maal krachtiger als ons brein) als het gaat om elektrische en magnetische velden. En ons hart is het eerste orgaan in de foetus dat gaat werken. Als ons hart een coherent patroon laat zien, gaan onze hersenen en andere organen, maar ook al onze cellen uiteindelijk mee resoneren. In het engels wordt dit ook wel “entrainment” genoemd.

Dit soort muziek heeft trouwens niet alleen positieve effecten op de mens. Er zijn ook onderzoeken waaruit blijkt dat koeien meer melk geven met klassieke muziek en planten beter groeien. Ben je benieuwd naar de resultaten van onderzoeken op het gebied van stress en muziek? Kijk dan eens hier.

Geplaatst in Hartcoherentie Getagd met , , , ,

De politie gebruikt ook hartcoherentie technieken!

Geplaatst in Hartcoherentie

Dit boek (en video) veranderde mijn visie op stress

Een positieve kijk op stress

Een tijdje geleden al zag ik op TEDeX een boeiende video over de positieve kanten van stress die door Kelly McGonical wordt gegeven.

Stanford University psycholoog Kelly McGonigal is een leider in de groeiende gebied van “science-help”. Door middel van boeken, artikelen, cursussen en workshops, helpt McGonigal ons om de meest recente wetenschappelijke inzichten in de psychologie, neurowetenschappen en geneeskunde te begrijpen en in ons leven te implementeren.

Hier is een link naar het nederlandse transcript, als je de video niet wilt laden.

Review boek “The upside of stress”

Review the upside of stress

Een positieve kijk op stress

In mei van dit jaar kwam haar boek “The upside of stress” uit (helaas alleen nog in het engels). Ik heb het boek gekocht omdat ik erg nieuwsgierig was naar de achtergronden van de dingen die ze in haar video beweert en de onderzoeken die ze aanhaalt.

Zo blijkt het van grote invloed wat jouw overtuiging over stress is. Als je denkt dat stress “slecht” is, dan heeft dat lichamelijke negatieve reacties die inderdaad op den duur je gezondheid kunnen beïnvloeden. Ben je er echter van overtuigd dat stress goed voor je is, dan geldt het tegendeel! Het is dus uitermate belangrijk hoe jouw overtuiging over stress is en voor coaches, gezondheidsmedewerkers, artsen, politici etc. is het dus erg belangrijk om geen negatieve boodschap over stress te brengen.

Ze relativeert in haar boek ook de onderzoeken die vaak aangehaald worden over de “vecht- en vluchtreactie”. Deze zijn bijna altijd bij muizen gedaan die in extreme toestanden gebracht worden. Niet echt vergelijkbaar met veel situaties van de mens. Door meer begrip te krijgen over de lichamelijke processen kun je ook leren hoe je stress beter kunt reguleren in plaats van onderdrukken of vermijden. Zo is biofeedback bijvoorbeeld een goed middel om stress te reguleren.

Ook gaat ze in op de positieve kant van stress die te maken heeft met betekenis. Als iets betekenis voor je heeft, ben je er opgewonden over en geeft het je stress. Uit grootschalig enquete onderzoek in verschillende landen blijkt dat mensen met stress ook meer plezier en geluk beleven. Als niets stress oplevert is, lijkt er een soort zinloosheid te zijn die niet gelukkig maakt.

Verder beschrijft ze een aantal onderzoeken die laten zien dat je stress ook kunt gebruiken om beter te presteren, vooral als je zelf beseft dat spanning je net dat beetje extra kan geven om iets te bereiken.

Er zijn ook onderzoeken waaruit blijkt dat mensen die in hele stressvolle situaties andere mensen helpen, zij minder last hebben van deze ervaringen. Ze haalt hierover ook een aantal interessante onderzoeken aan.

Als je dit boekt leest is dit eigenlijk al een “mindset” interventie. Zo’n interventie kan je overtuiging over stress veranderen en door een positievere kijk op stress te krijgen, zorg je er dus eigenlijk zelf voor dat stress minder slecht is voor je! Een aanrader dus..

Geplaatst in Reviews, Stress Getagd met , , , , ,

Mindfulness via Internet

De Mental Health Foundation (Fonds voor geestelijke gezondheid) uit Engeland en de universiteit van Oxford hebben een onderzoek gedaan om te kijken of een mindfulness training via Internet een betaalbaar alternatief is voor andere (veel duurdere) therapieën op het gebied van geestelijke gezondheid.

Steeds meer onderzoek laat zien dat MBST (Mindfulness Based Stress Reduction) en MBCT (Mindfulness Based Cognitieve Therapy) goed werken om geestelijke klachten zoals depressie en angststoornissen te verbeteren.

De online mindfulness training die gebruikt is, is de training die aangeboden wordt op http://www.bemindfulonline.com/. Deze cursus bestaat uit 10 sessies bestaande uit geleide meditaties, video’s en automatische e-mails. De duur van de training is flexibel maar duurt minimaal 4 weken.

Resultaten verminderde het ervaren van stress, angst en depressie significant bij het beëindigen van de cursus en waren verder gedaald 1 maand na de cursus. De resultaten waren vergelijkbaar met face-to-face mindfulness cursussen en cognitieve gedragstherapie.

De conclusie van het onderzoek is dat online mindfulness een aanvaardbare, betaalbare interventie is die stress, angst en depressie vermindert. Er is alleen geen controle vergelijking met een andere cursus, waardoor een objectieve conclusie niet echt mogelijk is.

Meer informatie over het onderzoek:

http://bmjopen.bmj.com/content/3/11/e003498.full

Deze cursus is gemaakt door een bedrijf genaamd Wellmind Media uit Brighton in het Verenigd Koninkrijk, die al vele jaren geweldige geleide meditaties maakt. Ze hebben inmiddels een uitgebreide bibliotheek met geleide mediaties opgebouwd, waarmee je kunt werken aan het verbeteren van:

  • Zelfmotivatie
  • Zelfverzekerdheid
  • Energie om te studeren
  • Vliegangst
  • Beslissingen nemen
  • Omgaan met geldzorgen
  • En nog veel meer…

Om te ervaren hoe een geleide meditatie gaat, kun je een gratis meditatie beluisteren via de onderstaande link:

The Secret Garden – FREE Guided Meditation

Je kunt mindfulness heel goed combineren met hartcoherentie biofeedback.  Je kunt dan zelf ervaren welk effect de geleide meditaties op je hebben en de biofeedback gebruiken om de meditatieoefeningen te optimaliseren. Meditatieoefeningen (vergelijkbaar met het oefenen met hartcoherentie) zijn een onderdeel van elke mindfulness cursus.

Geplaatst in Mindfulness