Hoe kan ik hartcoherentie bereiken?

Met behulp van biofeedbackapparatuur en software kun je op een computer een grafische weergave zien van je Heart Rate Variability. Als er veel mooie gelijkmatige sinusgolven verschijnen kun je hartcoherentie bereiken.

Je kunt hartcoherentie bereiken door:

  1. Rustig te ademen, ongeveer 5 tellen in en 5 tellen uit.
    Probeer niet te diep te ademen, maar ook niet te oppervlakkig. Meer over ademhaling
  2. Je aandacht te verplaatsen naar je hartstreek. Dit helpt je om meer naar je gevoel te gaan en “uit” je hoofd te gaan.
  3. Vanuit een herinnering een prettig gevoel op te roepen en proberen dit gevoel met al je zintuigen weer te voelen, ruiken, ervaren etc. Dit kun je het beste al van te voren bedenken, zodat je er tijdens de oefening niet meer over na hoeft te denken en direct naar het gevoel kunt gaan.

Bij de meeste mensen zullen er dan steeds meer sinus golven op het scherm verschijnen in een regelmatiger patroon. Het is niet even gemakkelijk voor iedereen en er zijn individueel grote verschillen in “dé herinnering” die je hartcoherentie geeft. Zo werkt bij de één meditatieve muziek, bij de ander een mooi landschap, bij weer een ander een herinnering aan een fijne plek en bij weer iemand anders is de gedachte aan hun huisdier al genoeg om coherentie te bereiken.

Het hangt er ook van af hoe je staat van zijn is op het moment dat je het probeert. Als je gefrustreerd en boos bent is het veel moeilijker om hartcoherentie te bereiken dan als je na je werk lekker op je bank zit.

Hier vind je een aantal hulpmiddelen om hartcoherentie te bereiken.

0 reacties op “Hoe kan ik hartcoherentie bereiken?
1 Pings/Trackbacks op "Hoe kan ik hartcoherentie bereiken?"