Supplementen en voeding tegen stress

Supplementen tegen stress

Hoewel ik niet zo’n fan ben van voedingssupplementen, zijn er een aantal middelen die echt verlichting geven bij stress en verder geen nadelige bijwerkingen hebben:

Ashwaganda

Een hulpmiddel tegen stress kan het kruid Ashwaganda zijn. Ashwaganda is een indiaas kruid wat ook wel “Koningskruid” wordt genoemd.  De latijnse naam is Withania somnifera en het wordt ook wel winterkers genoemd.Ashwagandha

Ashwagandha is een adaptogeen, wat wil zeggen dat het de harmonie in het lichaam bevordert. Vooral bij lichamelijke of geestelijke stress wordt deze harmonie verstoord en Ashwagandha kan dan helpen. Ashwagandha wordt al van oudsher ingezet tegen klachten zoals:

  • angst
  • neerslachtigheid
  • slecht geheugen
  • laag libido
  • slapeloosheid
  • nerveuze uitputting
  • hypertensie
  • tumoren
  • diabetes mellitus
  • maagdarmklachten
  • artritis
  • neurodegeneratieve aandoeningen

De laatste jaren worden er steeds meer wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar de medicinale eigenschappen van ashwagandha.  Er zijn nog niet veel humane studies gedaan met ashwagandha, maar de vele preklinische studies laten veelbelovende resultaten zien en zijn vaak in lijn met traditionele toepassingen van ashwagandha. Meer informatie en bronnen.

Hier kunt u Ashwaganda kopen.

Magnesium

Magnesium is een mineraal dat vooral bij fysieke en mentale spanningen snel verlichting geeft. Het is een mineraal waar veel mensen sowieso te weinig van binnen krijgen omdat het steeds minder in onze voeding zit. Dus supplementatie zal al snel een positief effect geven. Het is natuurlijk goed om het ook via je voeding binnen te krijgen.

Magnesium heeft een positieve invloed op de werking van het zenuwstelsel en draagt bij aan de energiestofwisseling. Magnesium draagt bij aan de vermindering van vermoeidheid. Daarnaast draagt het bij aan hersen- en zenuwfuncties betrokken bij concentratie, leervermogen, het geheugen en het beredeneer vermogen. Magnesium is gunstig voor een goede geestelijke balans. Ook draagt magnesium bij aan een goede elektrolytenbalans. De magnesium in Liquid Minerals zijn volledig opgelost in water (als elektrolyten, ionen) en worden door hun elektrische geladenheid heel gemakkelijk en snel opgenomen. De mineralen en spoorelementen zijn in de vorm van ionen als het ware ‘voorverteerd’ en direct beschikbaar voor biologische processen.

Vloeibare Magnesium kopen

Zie verderop in dit artikel in welke voedingsmiddelen veel Magnesium zit.

Voeding tegen stress

Veel mensen gaan als reactie op stress “junkfood” eten en houden er vaak andere algemeen bekende ongezonde gewoontes op na zoals roken, drinken en het gebruik van andere genotsmiddelen. Vaak verdwijnen deze behoeftes snel als er iets aan het omgaan met stress gedaan wordt. Vervolgens is het zinvol om de hieronder genoemde voedingsmiddelen in je voedingspatroon op te nemen zodat je geen tekorten ontwikkelt.

  • Magnesium Bij stressklachten verbruikt je lichaam meer Magnesium. Dit mineraal speelt onder andere een rol bij de energieproductie en heeft een kalmerende werking op spieren en bloedvaten. Juist de balans tussen calcium en magnesium zorgt voor het evenwicht in het lichaam van spanning en ontspanning. Magnesium zit bijvoorbeeld in: noten (amandelen, cashewnoten), bananen, rozijnen, avocado, zaden, kelp, knoflook, zeewier, schelpdieren, volkoren (ongepelde) granen, quinoa en bittere chocolade.
  • Zink Ook het mineraal zink heeft een hogere behoefte bij aanhoudende stress. Zink speelt een belangrijke rol bij de stofwisseling in de hersenen. Het is een van de belangrijkste mineralen die nodig zijn voor je lichaamscellen en immuunsysteem. Eet deze voeding om meer zink binnen te krijgen: groene bladgroenten, sesamzaad, linzen, amandelen, volkoren granen, champignons.
  • Omega 3 Er zijn tal van onderzoeken gedaan naar de positieve effecten van Omega-3 vetten. Een van deze effecten is dat het de productie van serotonine in de hersenen reguleert, wat zorgt voor een positieve(re) gemoedstoestand. Eet hiervoor: vette vis zoals zalm, sardines, makreel, haring of paling. Walnoten, chiazaad of lijnzaad zijn goede plantaardige bronnen.
  • Groene thee bevat ingrediënten die een gunstige invloed hebben op stress, zoals L-theanine. Dit aminozuur heeft een positief effect op dopamine en serotonine. Als je zo’n 4-5 kopjes per dag drinkt, kan dit je helpen om je rustiger te voelen. Groene thee is bovendien goed voor je bijnieren als deze al zwaar belast zijn door chronische stress- of burn-outklachten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*