Over stressmanagement

Chronische stress

Als de fysiologische effecten van stress sluipenderwijs een gewoonte voor het lichaam zijn geworden wordt het tijd om wat meer balans in je leven te brengen. Symptomen van chronische stress zijn bijvoorbeeld:

  • Vaak gespannen zijn
  • Snel ademen
  • Veel transpireren
  • Slecht slapen
  • Vermoeidheid
  • Vaak hoofdpijn

Het belang van stressmanagement

Stress is gelukkig bijna nooit dé oorzaak van een ziekte maar speelt vaak wel een rol in combinatie met andere factoren zoals voeding en weerstand. Chronische stress kan je gezondheid schade toe brengen.

De ene persoon is gevoeliger voor stress dan de ander. Dat heeft deels met je karakter te maken, maar ook met omgevingsfactoren zoals vervuiling en voeding. Het is zelfs zo dat het blootstaan aan veel stress in de zwangerschap invloed heeft op de stressgevoeligheid van het kind. Een zekere mate van stress tijdens de zwangerschap zorgt er eigenlijk voor dat het kind als het ware wordt voorbereid op een dergelijk leven. Daar is dus niets verkeerd aan.

Stress heeft ook invloed op de kwaliteit van sperma en dus heeft stress bij mannen ook gevolgen voor henzelf én hun nageslacht. Dit heeft te maken met epigenetische effecten.

Ons lichaam zet bij gevaar een verdedigingsmechanisme (vecht- en vluchtreactie) in waarbij het lichaam grote hoeveelheden adrenaline en cortisol (stresshormonen) produceert, de bloeddruk en hartslag gaan omhoog, de spieren worden gespannen, haren komen rechtop te staan (kippenvel), je gaat transpireren (klamme handen), en de pijngevoeligheid daalt naar een laag niveau.  Hierdoor is het lichaam voorbereid om te vechten of om op de vlucht te slaan, wat duizenden jaren geleden toen wij nog jagers waren heel nuttig was, maar in onze huidige maatschappij niet altijd.

Enkele van deze effecten kunnen wel heel nuttig zijn om bijvoorbeeld beter te presteren, zolang ze niet te heftig zijn. Zo kunnen een verhoogde hartslag, meer bloed naar de spieren, gespannen spieren, adrenaline (wat allemaal stressreactie zijn) je juist helpen om een goede sportprestatie neer te zetten. Veel mensen presteren dan ook beter onder druk. Het is de kunst om te weten hoe stress je van nut kan zijn en hoe je de controle houdt over je reacties op stressvolle situaties.

Stress reguleren is de sleutel

Gelukkig kunnen we leren om stress te reguleren en te zorgen dat al de nadelige lichamelijke effecten beperkt plaatsvinden.  Door je hartcoherentie te verbeteren kun je stressbestendiger worden en de negatieve gevolgen van stress voorkomen. Bekijk de onderstaande mogelijkheden eens:

De negatieve effecten van stress worden veroorzaakt door de gedachten en overtuigingen (perceptie) van de persoon. Gelukkig kun je leren om bewuster met emoties om te gaan. Met behulp van biofeedback apparatuur kun je er voor zorgen dat je fysiologie het signaal “kust veilig” geeft zodat je gedachten “niet in de stress” schieten en een intelligente afweging kunnen maken of er daadwerkelijk gevaar dreigt.

Stressmanagement is eigenlijk emotiemanagement

Met stress wordt meestal negatieve stress bedoeld, maar het is per persoon verschillend hoe met stress wordt omgegaan. De ene persoon presteert uitstekend onder grote tijdsdruk maar de ander krijgt hartkloppingen en voelt zich gespannen. Stressvolle situaties kunnen vaak niet vermeden worden en meestal is dit ook niet wenselijk. Stress heeft ook positieve kanten, zolang je er zelf invloed over hebt en je er niet door wordt overweldigd.

Hartcoherentie

Onze stress oplossingen zijn gebaseerd op het reguleren van je ademhaling en emoties (en daarmee je reactie op stressvolle situaties)  met behulp van biofeedback apparatuur die inzichtelijk maakt wanneer je een harmonieus hartritme patroon (hartcoherentie) hebt.

Het goede nieuws

Behalve minder spanning en onrust levert het beter omgaan met stress nog veel meer positiefs op:

  • je voelt je lekkerder
  • beter slapen
  • meer energie
  • betere communicatie
  • creatiever
  • je voelt beter wat je wilt
  • helderder denken

Bekijk hier onze stress oplossingen

0 reacties op “Over stressmanagement
1 Pings/Trackbacks op "Over stressmanagement"
  1. […] Meer weten over een hartcoherentie training? […]