Last van stress?

Welke stress symptomen heb je? Probeer eens objectief te analyseren wat voor klachten en ongemakken je hebt en of ze niet gerelateerd zijn aan de manier waarop je met stress omgaat.

Stress kan soms gezonde spanning zijn, maar ook sluimerende zorgen, onderdrukte boze gevoelens en ga zo maar door veroorzaken stress. En als je vaak en langer achter elkaar gestrest bent, kan dit je gezondheid ondermijnen.

Stress vermijden of uitbannen is vaak niet mogelijk en is ook niet de bedoeling. Ons lichaam heeft stress nodig als vlucht- en vechtreactie. Als er gevaar dreigt geeft het ons extra power om adequaat te reageren. Zo kun je stress ook gebruiken om beter te presteren.

In onze westerse, drukke maatschappij zijn er echter zoveel stressfactoren dat ons lichaam soms te lang achterelkaar op de “vecht- en vlucht”-stand staat, waardoor het een soort ingesleten patroon kan gaan worden. Als stressvolle tijden afgewisseld worden met plezierige, ontspannen tijden, dan blijf je goed in balans. Het is dus eigenlijk heel belangrijk om te voelen wanneer je té gespannen bent en daarop actie te ondernemen.

Sommige mensen hebben alleen niet meer in de gaten dat ze bijna altijd in een soort gestreste modus staan. Deze mensen denken dat hun vermoeidheid, geïrriteerdheid, lusteloosheid, slapeloosheid, hoofdpijn, gespannen spieren etc. “gewoon” zijn, en dat deze bij het leven horen. Ze zien het namelijk ook bij de mensen om hen heen…. Dan wordt het tijd om je te realiseren dat je uit balans bent en bewust wat moet doen om deze balans te herstellen.

Hieronder een opsomming van klachten die gerelateerd zijn aan stress:

Lichamelijke stress symptomen:

  • Hoofdpijn
  • Rugpijn
  • Stijve nek, schouders
  • Spijsverteringsstoornissen
  • Maagpijn
  • Hartkloppingen
  • Overmatige transpiratie
  • Vermoeidheid
  • Slaapproblemen
  • Duizeligheid

Gedragsmatige stress symptomen:

  • Onrustig door zorgen
  • Overmatig alcohol of drugsgebruik
  • Overmatig roken
  • Snauwen, geïrriteerd praten
  • Tandenknarsen
  • Tics
  • Moeilijk kunnen concentreren
  • Chagrijnig
  • Moeite om helder te denken
  • Vergeetachtig
  • Concentratieproblemen
  • Besluiteloos
  • Weinig creatief

Emotionele stress symptomen:

  • Snel uit balans
  • Prikkelbaar
  • Snel boos
  • Nerveus
  • Machteloosheid
  • Leeg gevoel
  • Tegen dingen opzien

Herkent u veel van deze klachten bij uzelf? Bekijk dan eens onze stress oplossingen.
Zijn uw klachten ernstiger? Kijk dan op deze pagina over burn-out.