Burn-out?

De meest voorkomende klachten bij een burn-out zijn:

  • lichamelijke uitputting
  • energiepeil niet meer op kunnen laden
  • moeite met concentreren
  • geheugenklachten
  • gevoelens van incompetentie
  • kwaadheid
  • gevoel van falen
  • slaapproblemen
  • piekeren
  • gespannen zijn
  • nergens meer toe kunnen komen.
  • neiging tot verslaving
  • angst- en paniekaanvallen

lichamelijk:

  • duizeligheid
  • hyperventilatie
  • uitputting
  • constante moeheid
  • hoofdpijn
  • maagpijn
  • nek- en schouderpijn
  • spierpijn
  • spijsverteringsstoornissen
  • verminderd libido
  • hoge hartslag
  • hoge bloeddruk

Soms is er sprake van lichamelijk of geestelijk instorten. Je hebt dan geen controle meer over je emoties en/of je valt letterlijk neer. Mensen met een burn-out wachten vaak pas tot dit moment met het vragen om hulp, vaak is er een gevoel van schaamte en falen.burnout

Wat te doen als je jezelf herkent in de klachten?

  • Het beste kun je naar je huisarts gaan en deze zal je doorsturen naar een praktijkondersteuner voor Geestelijke Gezondheidszorg. Deze kan je in ongeveer 5 gesprekken begeleiden en eventueel doorverwijzen naar een psycholoog. De zorg bij de huisarts en praktijkondersteuner valt binnen de huisartsenzorg binnen de basisverzekering en buiten het eigen risico. De zorg bij de psycholoog wordt niet vergoed door de zorgverzekeraar aangezien een burn-out wordt gezien als een aanpassingsstoornis.
    De behandeling van een aanpassingsstoornis zou juridisch gezien betaald moeten worden door de werkgever. Deze is wettelijk verplicht om inspanningen te verrichten om een werknemer hierin te begeleiden.
  • Daarnaast kun je op eigen initiatief iets aan het reguleren van je stress doen. Kijk hiervoor bij onze stressoplossingen.

Bron: Lesa Overspanning en Burn-out

Tegen een burn-out aan?

Problemen bij de werkgever en/of arbo-arts?

Als je een burn-out hebt, is het heel fijn als je een werkgever hebt die met je meewerkt en begrijp dat je tijd nodig hebt om te herstellen. Drie maanden is de gemiddelde tijd die het kost om te herstellen van een burn-out, maar is natuurlijk heel individueel. Elk geval is anders, en elke persoon is anders. Als je merkt dat je arbo-arts en/of je werkgever je onder druk zet, dan is het tijd voor andere maatregelen.

Je kunt dan contact opnemen met de stichting Burnout. Zij kunnen je een aantal testen toesturen waarmee snel een diagnose gesteld wordt en in een eerste (vrijblijvend) gesprek kunnen ze je informeren over de juridische aspecten om de werkgever en/of arbo-arts te laten meewerken. Zij kunnen dit stuk uit handen nemen, zodat deze perikelen je burn-out niet nog verergeren. Ook kunnen zij een burn-out herstel programma voor je maken dat dan door je werkgever betaald gaat worden.

Je moet wel even nadenken of je zo ver wilt gaan, als je een goede relatie hebt met je werkgever en het is een klein bedrijf, dan is het misschien niet zo handig. Maar ik weet dat er ook bedrijfstakken zijn waar de burn-out’s aan de orde van de dag zijn. Dan is het misschien juist wel een goed idee om op deze manier voor jezelf op te komen.

Burn-out herstel programma van Stichting Burnout

Stichting Burnout heeft na vele jaren ervaring en onderzoek naar burnout herstel methodes een programma gemaakt. Hun programma is gebaseerd op het werk van Dr Freudenberger (1970), Christine Maslach (1986) en Prof. Dr. W. Schaufeli.

Ze werken met een aantal gevalideerde testen die een universele standaard meten voor het vaststellen van een burn-out.

De definitie van een burn-out wordt gekenmerkt door mensen die voldoen aan de volgende beschrijvingen:

  1. Emotionele uitputting
  2. Grote ‘emotionele afstand’ tot medemens
  3. Lage dunk van eigen competenties
  4. Cognitieve beperkingen
  5. Hormoonstelsel, zenuwstelsel en immuunsysteem zijn aangetast en kunnen tot somatische klachten leiden. Deze zijn in onderzoek op microbiologisch en neuronwetenschappelijk aan te tonen, maar niet door middel van de gebruikelijke medische onderzoeken.

Nog meer kenmerken mensen met burn-out

  1. Mensen die uit zichzelf dienstbaar zijn. Het dienstbaar zijn aan anderen is een diepere zijnswens van vrijwel alle burn-out patiënten
  2. Gevoelig voor klanten die bediend of gediend willen worden
  3. Zich veel aantrekken van wensen of eisen van hogerhand die steeds meer dienstbaarheid eisen ter verhoging van de productie of omzet.
    Eigen wensen en behoeften raken ondergesneeuwd.

Succesvol burn-out herstel

De stichting Burnout heeft een programma ontwikkelt dat grotendeels is gebaseerd op onderzoekconclusies van Diane Bernier (1998)

  • Fase 1: Toegeven aan de burn-out. Erkennen dat er sprake is van een burn-out . Mensen met een burn-out hopen dat ze geen burn-out hebben en blijven maar doorgaan.
    Soms worden ze wakker geschud door lichamelijke klachten waardoor ze echt niet verder kunnen, maar soms leidt hun burn-out tot slechter functioneren, meer fouten maken, slechtere beoordeling met alle gevolgen van dien. Het gevaar van financiële zekerheid komt er bij en verergert alles nog meer.
    Voor genezing is juist rust, veiligheid en sociale steun nodig.
    Bij de Stichting Burnout kun je gratis testen opvragen om te inventariseren of je een burn-out hebt.
  • Fase 2: Het kiezen van burnoutexpert en burnoutherstelprogramma
    Bij een eerste vrijblijvend gesprek worden met behulp van een BBTI (burn-out trigger inventarisatie) gekeken naar de oorzaken en kun je jouw verhaal vertellen.
    Het is belangrijk om dit “uithuilen” bij een burn-out specialist te doen die je zelf uitkiest. Als je dit bij een arbo-arts of coach via je werkgever doet, doe je jezelf te kort.
    Een onafhankelijk persoon met kennis over de procedures kan je vertellen hoe je verder geholpen kunt worden.
    Besef dat het lang zoeken naar erkenning en een diagnose je burn-out alleen maar verergert.
  • Fase 3: De derde fase is een fase waarbij je langdurig afstand neemt van je werk en de werksituatie. Gemiddeld zo’n 3,5 maand.
    Degene die er op hameren dat je na een aantal weken weer aan het werk gaat, hebben er niets van begrepen.
  • Fase 4: De vierde fase is herstel van gezondheid
    – Spanningsreductie
    – Plezier hebben
    – Herstel zelfvertrouwen
    – Zinnige dag en weekprogramma’s
  • Fase 5: Inventariseren van waarden
    – Welke waarden wil ik achter me laten
    – Wat zijn de waarden van de toekomst
    (liefst in een rustige, natuurlijke omgeving)
  • Fase 6: Welke verandering in gedrag kun je aanleren (bijvoorbeeld anticiperen op problemen en preventief actie ondernemen) en nadat dit nieuwe gedrag volledig is aangeleerd, is er dan balans tussen de behoefte van de werknemer en de werkgever?
    Is deze verandering voldoende om in dezelfde functie of bij dezelfde werkgever door te gaan?
  • Fase 7: Wat is mogelijk aan verandering bij de werkgever om een burn-out in de toekomst te voorkomen? Bijvoorbeeld flexibiliteit in werktijden.
  • Fase 8: Systeemaanpak: het samen met werkgever, burnoutexpert en werknemer maken van afspraken.
  • Fase 9: Nazorg, evaluatie en bijsturing

Bron: Stichting Burnout

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*