Ademen, de Buteyko Methode

Dr Buteyko, een russische arts heeft 50 jaar onderzoek gedaan met astma patiënten en heeft een ademhalingsmethode bedacht waarbij meer koolstofdioxide in het bloed komt. Dit heeft tot gevolg dat zuurstof uit het bloed beter naar organen wordt getransporteerd. Hierdoor wordt de algemene conditie verbeterd en kunnen veel klachten bij diverse ziekten worden verholpen.

Deze methode kan ook heel goed preventief worden ingezet en helpt om stressklachten te verminderen.

Theorie achter de methode:

Door te leren om minder zuurstof in te ademen wordt de verhouding tussen zuurstof en kooldioxide veranderd en wordt het kooldioxidegehalte relatief hoger. Dit zorgt ervoor dat de zuurstof die je inademt beter getransporteerd wordt naar de organen.

Tips om je ademhaling te verbeteren:

  • Adem zo veel mogelijk met je mond dicht!
  • Adem zo geruisloos mogelijk!

Simpele oefeningen om je ademhaling te verbeteren:

  1. Leg je vinger onder je neus zodat je de luchtstroom voelt. Probeer te zo min mogelijk luchtstroom te voelen. Het idee hierachter is dat je dus minder zuurstof inademt. Doe dit tien minuten.
  2. Span je in door bijvoorbeeld te gaan wandelen (in huis gewoon op de plaats) en blijf dan door je neus ademen. Ook als je een heuvel oploopt of steeds sneller gaat lopen.
  3. Adem rustig door je neus in en uit – hou je adem 3 seconden in – adem dan weer rustig in en uit – hou je adem 3 seconden in – etc. Doe dit een kwartier achter elkaar.

Hoe kan ik het beste ademen om hartcoherentie te bereiken?

Heel in het kort:

  • Neem een houding aan waarbij je goed kunt ademen. Zittend op een stoel bijvoorbeeld met een rechte rug en je voeten op de grond. Liggend op je rug kan ook goed.
  • Adem rustig, regelmatig en zo geluidloos mogelijk in en uit door je neus. Adem niet te diep in. Zorg dat je borstkas niet beweegt.
  • Concentreer je op je maagstreek. Bij inademing zet je buik hier iets uit en bij uitademing veert je buik weer terug. Je gebruikt dan je middenrif (diafragma) zoals hieronder getoond in de 3 afbeeldingen.

ademen met je diafragma

Je kunt de op en neergaande beweging goed voelen als je je hand precies op de plek legt waar in de afbeelding “diafragma” staat.

  • Probeer een gelijkmatig natuurlijk ritme te vinden waarbij je een soort korte pauzes hebt tussen de in- en uitademing. Een beetje zoals bij het dode punt van een schommel die heen en weer gaat. Het zijn wel pauzes, maar de beweging blijft vloeiend.
  • Probeer bij elke uitademing al je spieren steeds iets meer los te laten.
    Tip: als je hier moeite mee hebt kun je het volgende doen: span al de spieren in je gezicht, handen (bal je vuisten) aan en trek je schouders zo hoog mogelijk op. Doe dit ongeveer een minuut en laat dan al je spieren los en adem zover mogelijk uit.

Hier vindt je meer informatie over de Buteyko methode

Sinds 2007 Stress Management Coach gecertificeerd door Heartmath

Geplaatst in Ademhaling Getagd met , ,
4 reacties op “Ademen, de Buteyko Methode
  1. Stephan van Dijk schreef:

    Een korte pauze tussen de in- en uitademing lijkt me niet een slimme suggestie. Bij een inademing spant je middenrif zich aan, vlakt dan af. Als je dan een pauze inlast betekend dit dat je je middenrif even vastzet. Ik denk dat je bedoelt een korte pauze tussen de uit- en in ademing. Voor zover ik begrijp wordt dit ook door de Buteyko methode gepropageerd. Dus een korte pauze als je middenrif na de uitademing weer is teruggeveerd en ontspannen is. Tot de ademhalingsimpuls je weer doet ademen.

  2. Martijn Mensink schreef:

    Beste,

    Goed en zeer nuttige tips. Zelf combineer ik deze technieken met hardlopen.

    Groet,

    Martijn Mensink
    http://www.mindfulrun.nl

  3. Eva schreef:

    Hallo,
    Ik heb al zo lang ik me kan herinneren last van spasmofilie/cgronische hyperventilatie en daardoor leef ik heel beperkt en met veel pijn. Weet iemand iets over de beste behandeling voor ernstige stress klachten en hyperventilatie?

    • Petra Metz schreef:

      Hallo Eva,

      Onderaan het artikel staat een link naar meer informatie over Buteyko. Daar kun je ook een agenda vinden waar er cursussen door het land worden gegeven. Beterschap met je klachten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*